Zmiany
organi-
zacyjne












T ytuł w zasadzie powinien brzmieć „PKP w permanentnej reorganizacji” lub „PKP, – czyli jak nie należy zarządzać firmą”. W poprzednim biuletynie pisaliśmy o reformatorach na PKP, którzy tak naprawdę nie zrobili nic dobrego dla firmy, a jedynie wyrzucili w błoto ogromne pieniądze na realizację swoich pomysłów.
Mamy nowego Prezesa, no i oczywiście mamy nową reorganizację, która w rzeczywistości nie przyniesie nam żadnych pożytków, a jedynie dodatkowe gigantyczne koszty. Kiedyś Jan Pietrzak z „Kabaretu Pod Egidą”, o takim typie zarządzania powiedział, że gdyby wprowadzić go na Saharze, to po roku zabraknie tam piasku. Poniżej zamieszczamy pismo przewodnie Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. Pana Zbigniewa Szafrańskiego, oraz wyciąg z projektu nowego Regulaminu Organizacyjnego.
Wg rozdzielnika
W załączeniu przekazuję projekt nowego Regulaminu Organizacyjnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z prośba o przedstawienie opinii w terminie do 08 października Br. W projekcie Regulaminu zaproponowana została nowa struktura organizacyjna zakładająca ograniczenie do 23 liczby jednostek organizacyjnych.
Zakładane są następujące zmiany:
1. Utworzenie Centrum Realizacji Inwestycji na bazie części Biur Centrali i Oddziałów Regionalnych, które uczestniczą w realizacji procesu inwestycyjnego,
2. Utworzenie 17 Zakładów Linii Kolejowych (zamiast dotychczasowych 27) poprzez łączenie lub podział dotychczasowych Zakładów część Sekcji zostanie podporządkowane innym Zakładom,
3. zmiana wewnętrznej struktury organizacyjnej Straży Ochrony Kolei poprzez likwidację Komend Regionalnych i utworzenie Komend Rejonowych, których obszar działania pokrywałyby się z obszarem działania Zakładów Linii Kolejowych,
4. ograniczenie liczby Biur Centrali Spółki związane z przekazaniem części zadań do Centrum Realizacji Inwestycji.
Celem proponowanych zmian jest m.in.:
1. optymalizacja struktury organizacyjnej i dostosowanie do uwarunkowań zewnętrznych,
2. wyodrębnienie kosztów działalności inwestycyjnej,
3. jednoznaczne określenie kompetencji i odpowiedzialności (bez dublowania zadań),
4. ograniczenie liczby stanowisk wynagradzanych wg uchwały,
5. ograniczenie liczby pracowników administracyjnych,
6. racjonalizacja zatrudnienia.
Zakładamy, że proces przekształceń rozpocznie się w październiku Br. I w nowy 2010 rok wejdziemy z nową strukturą (z dniem 31.12.2009 r. jednostki organizacyjne zakończą działalność w dotychczasowej strukturze).
Jednocześnie informuję, że w najbliższym czasie w formie elektronicznej otrzymacie Państwo projekty nowych Regulaminów Organizacyjnych i proszę o bieżące zgłaszanie propozycji ewentualnych zmian zapisów w poszczególnych regulaminach.
PREZES ZARZĄDU Zbigniew Szafrański

(…) V. Struktura organizacyjna Spółki

§9

1. w skład struktury organizacyjnej Spółki wchodzą następujące jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio Zarządowi Spółki:
1) Centrala Spółki w Warszawie;
2) Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Warszawie;
3) Centrum Diagnostyki w Warszawie;
4) Komenda Główna Straży Ochrony Kolei w Warszawie;
5) Zakład Maszyn Torowych w Krakowie;
6) Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie;
7) Mazowiecki Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Warszawie;
8) Łódzki Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Łodzi;
9) Podlaski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Białymstoku;
10) Lubelski Zakład Linii Kolejowych z siedziba w Lublinie;
11) Świętokrzyski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Kielcach;
12) Małopolski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Krakowie;
13) Podkarpacki Zakład Linii Kolejowych z siedzibę w Rzeszowie;
14) Śląski Południowy Zakład Linii Kolejowych z siedziba w Sosnowcu;
15) Śląski Północny Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Częstochowie;
16) Pomorski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Gdyni;
17) Warmiński Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Olsztynie;
18) Kujawski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Toruniu;
19) Dolnośląski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą we Wrocławiu;
20) Opolski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Opolu;
21) Wielkopolski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Poznaniu;
22) Lubuski Zakład Linii Kolejowych z siedzibą w Gorzowie Wlkp.;
23) Zachodniopomorski Zakład Linii Kolejowych w siedzibą w Szczecinie
2. Graficzne odwzorowanie struktury, o której mowa w ust. 1, zawiera schemat organizacyjny Spółki, stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu organizacyjnego Spółki.

Jak zauważyliście w projekcie Regulaminu Organizacyjnego jest tylko 17 zakładów linii i nie ma tam naszego. To jest swoista nagroda dla zakładu, który zawsze realizował zadania przed nim postawione, zakładu, który ma jedną z największych górek rozrządowych w europie itd., itd., itd. Można tu jeszcze wymienić wiele przyczyn, dla których ten zakład musi istnieć, ale w naszej firmie argumenty merytoryczne nigdy się nie liczyły. TO JEST PO PROSTU SKANDAL. Chociaż cisną się nam na usta bardziej dosadne słowa.



P rzeczytane !
Niestety coraz rzadziej w naszym biuletynie piszemy o pozytywach związanych z naszą firmą. Ustawa o restrukturyzacji i komercjalizacji z 2001 roku (przeciwko wprowadzeniu, której nasz związek strajkował) zakładała,
iż po wyodrębnieniu spółek i przekazaniu im majątku PKP S.A. jako czapa zostanie zlikwidowana. Mijają lata, funkcjonuje i ma się dobrze. Jakiś czas temu zaświeciło dla PLK-i światełko w tunelu, ponieważ był pomysł, aby przejęło nas Ministerstwo Infrastruktury. Wygląda jednak na to, iż determinacja i chęć utrzymania się na powierzchni Panów Prezesów z PKP S.A. jest tak wielka, że wrócimy pod ich skrzydła.

Budżetu nie stać na reformę kolei

Wygląda na to, że kończą się marzenia o wolnej konkurencji na polskich torach. PKP Polskie Linie Kolejowe - spółka zarządzająca torami w Polsce - ma wrócić pod skrzydła PKP SA. Taki może być finał ambitnej reformy kolei zakładającej... całkowite uniezależnienie PLK od PKP.

Na temat nieoficjalnych informacji ?WSJ Polska? nie chcą się wypowiadać ani przedstawiciele PKP, ani administracji. "Nie ma żadnych ostatecznych decyzji w sprawie PKP PLK. Projekt przekształceń będzie gotowy do końca września, tak by nowe rozwiązania weszły w życie w przyszłym roku" - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Jednak z naszej wiedzy wynika, że wariant włączenia PLK do PKP SA jest obecnie najbardziej prawdopodobny. Do jego zastosowania skłaniają ministerstwo kłopoty, jakie pojawiły się przy przenoszeniu do PKP PLK majątku niezbędnego do prowadzenia samodzielnej działalności.
Na czym polega problem? W 2001 r., gdy przedsiębiorstwo państwowe PKP podzielono na holding, do PLK trafiło 19 tys. km linii kolejowych, na których spółka zarządza ruchem. Jednak grunty, na których są one położone, oraz budynki potrzebne do utrzymywania działalności przewozowej pozostały w większości w spółce matce, czyli PKP SA. W rezultacie niezależność PLK była pozorna, bo spółka w praktyce nie dysponowała majątkiem, potrzebnym np. jako zabezpieczenie kredytu.
Dlatego rząd chciał w końcu rozwiązać ten problem. Resort infrastruktury rozważał dwa warianty:
- pierwszy przewidywał wniesienie do PKP PLK potrzebnego majątku aportem i utworzenie potężnej spółki akcyjnej;
- drugi - utworzenie na bazie PKP PLK agendy rządowej wzorowanej na Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza polską siecią drogową.
Każdy z tych wariantów okazał się trudny do przeprowadzenia. Przyjęcie pierwszego oznaczało wniesienie do spółki majątku o wartości około 8 mld zł i zapłacenie od tej sumy gigantycznego podatku. Na to kolej nie ma pieniędzy.
Drugi wariant wiązałby się z przekazaniem wszystkich torów i gruntów Skarbowi Państw(PKP PLK pełniłby według tej koncepcji jedynie funkcje zarządcy), a to znaczy, że koszt finansowania obsługi i inwestycji spadłby na państwo.
W grę wchodzą dziesiątki miliardów złotych, a na to budżetu nie stać.
W rezultacie najbardziej realny pozostaje wariant trzeci oznaczający praktyczną likwidację PLK. Może oznaczać to, że zarządzaniem torami, majątkiem i infrastrukturą znowu będzie zajmowała się jedna spółka - PKP SA. "To kompletne nieporozumienie, gdyby tak miało się stać" - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes prywatnego przewoźnika CTL Logistics. Według niego nie może być mowy o wolnej konkurencji na rynku kolejowym bez wydzielenia PKP PLK ze struktur Grupy PKP.
Cezary Pytlos „Dziennik Finansowy”


Wrócimy jeszcze raz do Ustawa o restrukturyzacji i komercjalizacji z 2001 roku. Zakładała ona powstanie Funduszu Własności Pracowniczej, na który będzie wpływało 15% kwoty uzyskanej ze sprzedaży majątku PKP. Fundusz powstał, pracownicy otrzymali jednostki uczestnictwa o określonej wartości. Cena tych jednostek uczestnictwa miała wzrastać wraz z ilością sprzedanego majątku i odprowadzeniu rzeczonych 15% na FWP. Tyle teoria. Prawda wygląda inaczej. Na naszym majątku uwłaszczają się i zarabiają wszyscy tylko nie my. Polecamy tekst poniżej.

PKP pozbywa się majątku (25 sierpnia 2009)

W czasach kryzysu PKP znalazł sposób na rozwiązanie problemu ze swoimi nieruchomościami. Powoła specjalny fundusz. Jego obsługą zainteresowana są już dwa Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, które będą mogły decydować o sprzedaży nieruchomości. Zarządzający będą mieli we władaniu znaczną część kolejowych gruntów. "Dwa towarzystwa funduszy inwestycyjnych odpowiedziały na nasze zaproszenie. Po wstępnych rozmowach liczymy na złożenie przez nie ofert wiążących" – potwierdza „WSJ Polska” Paweł Olczyk, członek zarządu PKP. Nie podaje nazw instytucji, ale ujawnia, że jedna z nich związana jest z dużym bankiem, a druga z dużą firmą ubezpieczeniową.
Jak twierdzi Olczyk, ostatecznego wyboru w tej sprawie należy spodziewać się w ciągu dwóch – trzech miesięcy, a fundusz najprawdopodobniej wystartuje już w przyszłym roku. Zgodnie z planem w jego skład wejdą trzy grupy nieruchomości: biznesowe, logistyczne i deweloperskie. "To będzie znacząca część nieruchomości PKP" – mówi Olczyk.
Utworzenie funduszu ma być sposobem na lepsze wykorzystanie kolejowych nieruchomości, gdyż w czasach spowolnienia na rynku trudno o kupca. . Do końca lipca 2009 r. udało się zrealizować tylko jedną czwartą projektów przygotowanych do sprzedaży w tym czasie. W efekcie przychody spółki z tego tytułu zamknęły się kwotą 120 mln zł, podczas gdy przygotowano ich do sprzedaży na kwotę 400 mln zł. Jednak Olczyk zaznacza, że ten wynik i tak jest niezły w porównaniu do 2008 r., gdy z tego źródła przez cały rok udało się pozyskać tylko 200 mln zł.
Pomysł popierają eksperci, mimo że jest to wciąż mało rozpowszechniona formuła inwestowania w Polsce. Pionierzy tego segmentu – Arka BZ WBK Rynku Nieruchomości i Skarbiec Rynku Nieruchomości – działają na rynku zaledwie cztery lata. Według Aleksandry Szarek z firmy Home Broker utworzenie funduszu, którym zarządzać będzie prywatna firma, gwarantuje uporządkowanie polityki nieruchomościowej PKP. "Wreszcie dokonana zostanie też rzetelna wycena tego majątku" – zauważa ekspertka Home Broker.
A jest, co na kolei wyceniać. PKP posiada, bowiem budynki biurowe, magazyny, powierzchnie i lokale na dworcach, grunty pod zabudowę komercyjną, mieszkaniową i rekreacyjną na terenie całego kraju. W sumie jest to 101,3 tys. działek o ogólnej powierzchni 106 tys. ha i ponad 40 tys. budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 6 mln mkw. Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych „Tor” szacuje, że aktywa te mogą być warte nawet 3 mld zł. A takie pieniądze wystarczą na spłatę połowy zadłużenia PKP.










Przeczy-

tane