Warto

wiedzieć


























W arto wiedzieć ....
Pracownikom użytkującym w czasie pracy monitor ekranowy, jeżeli wynik badań okulistycznych wykaże potrzebę zakupu okularów korygujących wzrok, przysługuje zwrot kosztów ich zakupu do kwoty 200 zł.
W ostatnim czasie było trochę problemów z interpretacją zasad przyznawania tego dofinansowania, dlatego przedstawiamy poniżej decyzję Nr 10 i pismo Dyrektora zakładu w przedmiotowej sprawie.


Decyzja Nr 10 Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach
Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 30 czerwca 2008r.


w sprawie zapewnienia pracownikom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych okularów korygujących wzrok. Na podstawie §3 ust.4 pkt.2 regulaminu organizacyjnego Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach stanowiącego załącznik Nr 1 do Decyzji Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 22 października 2007r. w sprawie ustalenia jednolitego tekstu regulaminu organizacyjnego Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148 poz. 973) i Decyzji Nr 20/2008 Członka Zarządu-dyrektora ds. finansowych i ekonomicznych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 20 maja 2008r. w sprawie zapewnienia pracownikom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych okularów korygujących wzrok, postanawiam, co następuje:

§ 1
1. Pracownikowi użytkującemu w czasie pracy monitor ekranowy, co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, jeżeli wynik badań okulistycznych – przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej – wykaże potrzebę ich stosowania, zapewnia się okulary korygujące wzrok.
2. Profilaktyczna opieka zdrowotna wskazana w ust. 1, obejmuje badania lekarskie: wstępne, okresowe i kontrolne, na które pracownik został skierowany przez kierownika jednostki organizacyjnej.
3. W skierowaniu na badania profilaktyczne należy zaznaczyć, że pracownik jest zatrudniony na stanowisku pracy wyposażonym w monitor ekranowy i go użytkuje.
§ 2
1. Obowiązek zapewnienia okularów korygujących wzrok, o którym mowa w § 1, realizowany jest poprzez zwrot poniesionych przez pracownika kosztów ich zakupu.
2. Maksymalna kwota zwrotu kosztów wynosi – 200zł – uwzględniając cenę brutto, wynikającą z dokumentu potwierdzającego dokonanie zakupu.
3. Dokumentem potwierdzającym dokonanie zakupu okularów korekcyjnych jest rachunek lub faktura VAT, wystawiona przez zakład optyczny na nazwisko kupującego.
§ 3
1. Zwrot kosztów, o których mowa w § 2 winien być poprzedzony:

a. dokonaniem przez pracownika – na koszt własny zakupu zaleconych okularów korekcyjnych.
b. Złożeniem przez pracownika pisemnego wniosku do Dyrektora Zakładu przez właściwą komórkę organizacyjną o zwrot poniesionych kosztów zakupu okularów.
Składany wniosek przez pracownika powinien zawierać adnotację bezpośredniego przełożonego potwierdzającą fakt użytkowania w czasie pracy monitora ekranowego, przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, a także dołączenie do składanego wniosku oryginału faktury VAT oraz zaświadczenia lekarza okulisty wskazującego konieczność wykonywania pracy w okularach korygujących wzrok.

2. Przysługujący pracownikowi zwrot kosztów zakupu okularów dokonywany jest na konto osobiste pracownika w najbliższym czasie – od daty złożenia wniosku wraz z załącznikami – w terminie wypłaty wynagrodzenia za pracę.
3. Zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (zgodnie z art.21 ust.1 pkt 11 ustawy z dnia 26.07.1991r) oraz obciążenia składkami ZUS (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998r. §2 ust. 1 pkt 6).
§ 4
1. Pracownik użytkujący w czasie pracy – monitor ekranowy, ma obowiązek używać okularów korekcyjnych, za które uzyskał zwrot kosztów na ich zakup.
2. Pracownik użytkuje okulary do czasu utraty ich cech użytkowych.
3. Odstępstwo od ust.1 stosuje się w przypadku konieczności zmiany okularów korygujących wzrok zaleconych prze lekarza okulistę na skutek zmiany wzroku u pracownika, stwierdzony przez lekarza okulistę, w ramach kolejnych profilaktycznych badań lekarskich
4. W przypadku używania przez pracownika soczewek kontaktowych przeznaczonych (zgodnie z zaleceniem lekarza) do korekty wzroku pracownika przy obsłudze monitora ekranowego, obowiązują takie same zasady jak przy okularach korekcyjnych.
5. W przypadku zmiany rodzaju pracy, bądź rozwiązania stosunku pracy z uwagi na indywidualny dobór szkieł – okulary, soczewki kontaktowe przechodzą na własność pracownika.
6. Zobowiązuję kierowników komórek organizacyjnych tut. Zakładu do poinformowania pracowników zatrudnionych przy obsłudze monitorów ekranowych o stosowaniu się do zasad określonych w niniejszej decyzji.

§ 5
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 01.06.2008r.

§ 6
Traci moc Decyzja Nr 7 Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Tarnowskich Górach z dnia 20.03.2003r. w sprawie sposobu oraz trybu otrzymania refundacji za okulary korekcyjne stosowane podczas pracy przy monitorach ekranowych oraz kwoty tej refundacji.

Dyrektor Zakładu inż. Krzysztof Jęsior


Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach przypomina, że zgodnie z § 1 Decyzji Nr 10 Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 30 czerwca 2008 w sprawie zapewnienia pracownikom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych okularów korygujących wzrok każde następne badanie poza terminem winno uzyskać zgodę dyrektora.

Dyrektor Zakładu inż. Krzysztof Jęsior



Rozpoczyna się okres urlopowy. Dlatego przypominamy jak wygląda tabela dofinansowania wypoczynku
TABELA
Dofinansowania do wczasów, koloni, obozów zgłaszanych przez zakład,
zakupionych indywidualnie, wczasów pod gruszą i zielonych szkół

Wysokość dochodu Brutto z ostatnich 3 miesięcy na jedną osobę Dofinansowanie do wczasów dla pracownika i współmałżonka (*) Dofinansowanie dlaDzieci (*)wczasy, kolonie,obozy, zielona szkoła Dofinansowanie dowczasów podgruszą tylko dlapracownika
Do 504,00zł 70% 90% 450,00 zł
od 505,00 do 609,00 zł 60% 85% 400,00 zł
od 610,00 do 766,00 zł 50 80 350,00 zł
od 767,00 do 924,00 zł 40 75 300,00 zł
od 925,00 zł wzwyż 35% 70% 250,00 zł


(*) Kwota dofinansowania przez zakład pracy nie może przekroczyć 160% brutto minimalnego wynagrodzenia tj. 1762,00zł na osobę, a opłata wniesiona przez pracownika nie może być niższa niż 176,00zł na osobę.
Przy korzystaniu z pobytu w obiekcie zakładowym w Darłówku, istnieje możliwość dofinansowania wg powyższej tabeli do całodziennego wyżywienia wykupionego w placówkach zbiorowego żywienia do kwoty 40zł na osobę.
Warunkiem ubiegania się o dopłatę przedstawienie faktury VAT.


Notatka ze spotkania central związkowych z przedstawicielami
Zarządu PKP PLK S.A w dniu 05.05.2009 r.
Dnia 05.05.2009 r. w siedzibie PKP PLK S.A w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych z przedstawicielami pracodawcy. Ze strony pracodawcy na spotkanie przybył Prezes Zarządu Spółki PKP PLK S.A. Pan Zbigniew Szafrański, Dyrektor Generalny Centrali Spółki PKP PLK S.A. Pan Janusz Czarnocki, członek Zarządu Spółki PKP PLK S.A Pan Zbigniew Zarychta. Prezes przedstawił trudną sytuację ekonomiczno-finansową w spółce wynikającą ze spadku wpływów od przewoźników. Dyrektor Generalny przedstawił sytuację zatrudnieniowo płacową. Poinformował o wielkości naturalnych odejść pracowników w roku 2009 i braku konieczności innych zwolnień a także o bazie naliczenia funduszu wynagrodzeń, która została pomniejszona w tym roku o połowę kosztów, jakie wypłacił dany IZ za godziny nadliczbowe w roku ubiegłym (dyrektorzy IZ otrzymali polecenie likwidowania godzin nadliczbowych). W związku z trudną sytuacją Prezes poinformował stronę związkową o braku środków na podwyżki wynagrodzeń w roku bieżącym a także uprzedził, że może się nie wywiązać z przekazania całych 75% środków na ZFŚS, gdyż w pierwszej kolejności będzie zabezpieczał środki na wynagrodzenia dla pracowników. Strona pracodawcy podtrzymała stanowisko rozpoczęcia pracy nad nowym ZUZP dla pracowników PKP PLK S.A.


W powyższej sytuacji strona związkowa przedstawiła pracodawcy wspólne stanowisko w sprawie utrzymania zapisów obowiązującego ZUZP.

Ponieważ pracodawca w dalszym ciągu dąży do zmian w ZUZP, szczególnie w systemie wynagradzania, strona związkowa zwróciła się o przesłanie związkom zawodowym propozycji zmian na piśmie. Pracodawca zobowiązał się przesłać propozycje zmian do 20.05.2009 i oczekuje, że związki zawodowe przedstawią stanowisko do 01.06.2009 r.

Następne spotkanie w tym temacie odbędzie się 09.06.2009 r. Na spotkanie to pracodawca na żądanie strony związkowej ma również przedstawić propozycję wzrostu wynagrodzeń pracowników wynagradzanych wg ZUZP.

Przygotowała Halina Rybińska.


Poniżej zamieszczamy stanowisko central związkowych działających w PKP PLK S.A. w/s wypowiedzenia ZUZP.

Warszawa 05-05-2009


STANOWISKO
Związków Zawodowych działających w Spółce PKP PLK S.A. dotyczące zamiaru
rozwiązania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PLK S.A.



Związki Zawodowe działające w Spółce PKP PLK S.A. nie wyrażają zgody na rozwiązanie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PLK S.A. lub niektórych jego zapisów.

Związki Zawodowe podejmą wszelkie działania statutowe w celu niedopuszczenia do utraty dodatków do wynagrodzenia oraz rozwiązania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Wyrażamy tym samym gotowość do przeprowadzenia akcji protestacyjno – strajkowej w przypadku podjęcia przez Zarząd Spółki niekorzystnych dla pracowników rozwiązań.

W podpisie Związki Zawodowe

Notatka